San Francisco

Wire cars, kullar och golden gate. Besöket i San Francisco varade bara en och en halv dag, men jag hann med ganska mycket ändå.

San Francisco va mycket av den stad jag föreställde mig, eller rättare sagt jag hade inte föreställt mig så mycket mer än backar och tätt packade hus, och det var det. Tyvärr hade jag inte jättemycket tid att lära känna staden mer än till ytan, men den var fin.

Första (och enda) dagen var jag på en rundvandring med en guide och 6 andra från hostelet. Det var trevligt att höra om stadens historia och se lite intressanta ställen. Passade även på att åka deras cable cars, ungefär som spårvagn men tror det är kablar i marken som hjälper till att dra upp vagnen uppför alla de branta backarna.

Efter det gick vi på en street art fotoutställning av killen som guidat oss. Det var fascinerande att höra hans berättelser från de 7 år han rest runt hela jorden utan några pengar och med bara en kamera och sin ryggsäck.

På kvällen var vi ute och lyssnade på lite bluesmusik samt kollade in utsikten över staden. På morgonen passade jag om mina två nya bekanta från Singapore gå upp på en hög kulle för att se soluppgången över staden. Den var riktigt fin, tyvärr har jag bara mobilbilderna tillgängliga, men ska ladda upp bilder från min systemkamera när jag kommer hem.

Nu sitter jag på tåget med totalt över 33h framför mig. Med råkade hamna bredvid en svensk kille och hans kompisar som jag nu spelat backgammon och umgåtts med. Riktigt trevligt! Det är fördelen med att åka tåg istället för att flyga eller åka bil. Så det är nåt jag verkligen rekommenderar.